Pitääpä tarkentaa:
Noin kolme vuotta sitten päätettiin uusia vesikatto.
Googletin ja soittelin. Vaikeutena oli, että eivät yleensä halunneet uusia aluslautoja siltä osin
kun mahdollisesti olivat pehmenneet.
Sitten löytyi Suomen KattoCenter Oy (laitan nimen tähän, koska muualla ovat tehneet saman).
Tämän yrityksen yksi alihankkija toimi Vaasassa, Pohjanmaan Laatukatto Oy, joka tämän meidän kattoremontin teki.
Samana päivänä tuli yrityksen edustaja meille, mittasi katon ja teki tarjouksen.
Keskustelun jälkeen tarjous hyväksyttiin ja sovittiin, että työ tehdään tulevan toukokuun aikana.
Ei tapahtunut toukokuussa, ei kesäkuussa eikä vielä heinäkuussa. Sitten elo/syyskuun vaihteessa
tuli postissa lasku: Tarvikkeet tuotu tontille ja työt aloitettu. Laskun summa oli 1/3 osa koko
hinnasta.
Kun sitä laskua ihmettelin, tuli edustaja meille ja kun kysyin laskusta, otti hän sen itselleen,
eikä siitä sen jälkeen puhuttu.
Sitten seuraavana päivänä alkoi tapahtua: Tavarat tulivat ja kaksi nuorta miestä tuli ja aloitti työn.
Urakan aikana tapahtui mm: Pojat hakkasivat katolla niin että seinäkello putosi ja
juuri sillä kohdalla oli pöydällä navigaattori joka hajosi.
Pojilla ei ollut heidän mukaan mitään vakuutuksia.
Sain sitten korvauksen omasta kotivakuutuksesta.
Voi vain kuvitella vakuutusyhtiön henkilön ilmettä kun yritin selvittää, mitä on tapahtunut.
Seuraavaksi tv:stä hävisi signaali. Oli outoa, naapurissa kaikki ok.
Seuraavana päivänä tuli puhelinlaitoksen asentaja ja selvitti tapauksen: Naulapyssyllä oli
ammuttu kaapelin läpi. Käskin lähettää laskun Vaasaan. Ei sieltä mitään kuulunut myöhemmin.
Kun uutta huopaa oli jonkin verran asennettu, menin katolle katsomaan. Ja voi ryökäle;
Kun kauppaa tehtiin, kertoi edustaja että heidän valttina on kokonaan liimattava huopa.
Näyttipä vielä esitteestä ja kynällä alleviivasi. Katolla oli se aivan tavallinen huopa, jossa on
liima vain reunassa.
Kun selvitin hintaa, oli kaveri kuitenkin laskuttanut sen mukaan mikä oli asennettu.
Tästä nostin metakan, vastaus oli että molemmat ovat yhtä hyviä.
Sama kun ostaisin Volvon ja mulle toimitettaisiin Saab, kun molemmat ovat yhtä hyviä.
Seuraava ylläri: Pojat tulivat pihaan aamulla ja kertoivat tulleensa suoraan Vaasasta palaverista.
Heillä oli kuulemma johtajan lähettämä lisälasku. Pitää heti maksaa 7.000 euroa lisää kun
kuulemma ollut normaalia enemmän työtä meidän katolla. En ottanut laskua vastaan.
Loppusuoralla kysyin että kukahan tekee lopputarkastuksen. (sen pitää olla ulkopuolinen)
Toinen pojista sanoi että ei tarvita sellaista, he tekevät sen itse.
Väännön jälkeen sovittiin että tämän yrityksen johtaja tulee paikalle ja yhdessä käydään
läpi.
Tarkastus tehtiin ja viat listattiin paperille, molempien nimet alla,
Osa puutteista korjattiin, osa on hoitamatta vieläkin.
Tässä alla pari kuvaa tämän päivän tilanteesta, siis ei korjattuja:
Ylemmässä ränniä korjattiin kun vesi meni väärään suuntaan. No, nyt menee mutta ovi ei aukea.
Alemmassa poikien ratkaisu kun räystäslauta ja rännin pää kohtaavat. Räystäslautaan sahattiin
ura johon ränni sitten asennettiin.
Keskimmäisessä kuvassa pojat työn touhussa.
Kun aloin kyselemään näiden puutteiden korjaamisen perään. Sain tietää että yritys on asetettu
konkurssiin.
Pelastukseni (ainakin luulin) oli työlle annettu 5 vuoden takuu. Takuun myönsi tämä valtakunnallinen Suomen KattoCenter Oy.
Olin heihin yhteydessä. Lupasivat hoitaa, sovittiin että toukokuun aikana tulevat korjaamaan.
Eivät tulleet. Sanoivat että tämä vaasalainen yritys oli luvatta käyttänyt heidän Takuupohjaa.
Olin yhteydessä Kuluttaja-asiamieheen ja selvitin tilanteen. Lupasivat ottaa työn alle.
Olivat yhteydessä Suomen KattoCenteriin. Lupasivat tulla korjaamaan, tottakai.
Sitten yks kaks lopettivat vastaamaan mihinkään.
Aikain päästä kuluttajasiamies pyysi viemään asian eteenpäin Kuluttajariitalautakunnalle ratkaistavaksi.
Sieltä sain pyynnön antaa ulkopuolisen insinööritoimiston tehdä tarkastus josta saatava raportti
olisi toimitettava heille.
Sieltä sain päätöksen noin kuukausi sitten. Päätöksessä todettiin että Suomen KattoCenter Oy:n tulee hoitaa asia kuntoon tai maksaa minulle 1.000 euroa jolla voisin nuo puutteet hoitaa.
Minua pyydettiin ottamaan yhteys yritykseen ja sopimaan jatkosta.
Nyt sitten ei tapahdu mitään, kun soitan, ei asianosaisia ole paikalla.
Lähetin kirjatun kirjeen, joka nyt tuli bumerangina takaisin. Eivät ottaneet vastaan.
Kuluttajariitalautakunta neuvoi minua viemään asian tuomioistuimen ratkaistavaksi, jonka päätös kuulemma olisi minulle hyvä.
Nyt kun olen selvittänyt tuon yrityksen taustaa, on mielestäni aivan turha lähteä oikeuteen. Vaikka heidät tuomittaisiin, ei sieltä mitään saa. valittavat jne.
Matkan varrella heistä on tehty yli 100 valitusta.
Kun lisäksi selvitin oikeudellista puolta, selvisi että ei ole olemassa minkäänlaisia lakipykäliä, jotka sanoisivat kuinka sen pitäisi olla.
Tällainen kattoremontti. Olkaa tarkkana.
Päätin itse korjata puutteet.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti